BILAGA GDPR
380

Viktig information om hantering av personuppgifter till samtliga medlemmar i Katarina sjukvårdsförening

En ny EU-lag gäller i Sverige från den 25 maj 2018. Denna lag som kallas General Data Protection Regulation, förkortas GDPR, här benämnd Dataskyddsförordningen, skall säkerställa att företag och organisationer hanterar personuppgifter på ett korrekt sätt.

Katarina sjukvårdsförening behöver vissa uppgifter (namn, adress, och för dem som meddelat föreningen sådan, e-postadress, personnummer, första året som medlem, eventuellt av medlemmen lämnad uppgift om betalningsdag för medlemsavgiften), allt för att kunna administrera Katarina sjukvårdsförenings verksamhet.

Dataskyddsförordningen kräver medlemmarnas samtycke till att Katarina sjukvårdsförening lagrar och använder dessa personuppgifter.

Eftersom Du på frivillig basis redan har meddelat befintliga kontaktuppgifter i och med att Du ansökte om medlemskap och därmed är registrerad mottagare av kallelser och inbjudning till Katarina sjukvårdsförening behöver inte förnyat samtycke inhämtas utan Du informeras på detta sätt om hur de aktuella uppgifterna kommer att hanteras framdeles.

Alla personuppgifter som Du meddelat hanteras och lagras av Katarina sjukvårdsförenings personuppgiftsansvarige och förvaras säkert. Adressuppgifterna delas inte med någon utomstående.

Du har enligt Dataskyddsförordningen rätt att utan kostnad, en gång per kalenderår, efter skriftligt undertecknad ansökan ställd till Katarina sjukvårdsförening, få besked om vilka personuppgifter om Dig som föreningen behandlar och hur föreningen hanterar dessa. Du har också rätt att begära rättelse i fråga om uppgifter om Dig som Katarina sjukvårdsförening behandlar.

Vidare har Du också rätt att begära radering av Dina uppgifter i Katarina sjukvårdsförenings system, under förutsättning att uppgifterna inte längre är nödvändiga för det/de ändamål de samlats in och/eller behandlats.

Vid frågor om föreningen Katarina sjukvårdsförenings hantering av personuppgifter eller begäran om utövande av rättigheter vänligen kontakta föreningen Katarina sjukvårdsförening, enligt nedan:

Katarina sjukvårdsförening

E-post: kontakt@katarinasjukvardsforening.se